Vzhůru k vodě!

Opět přišel ten správný čas! Nastal konec července a my se s bratrem chystali na naši oblíbenou svazovku - údolní nádrž Orlík. Hodlali jsme na jeho břehu strávit celých čtrnáct dní. Tato naše zamilovaná svazovka skrývá spoustu rybích překvapení a my doufali, že si schovala také nějaké pro nás. Na této vodě se nám osvědčilo zakrmovat několik dní před samotným lovem, aby si kapři na krmné místo zvykli. Bohužel tentokrát jsme na to neměli čas, tak jsme to museli vyřešit operativně až na místě.

Naše přechodné bydliště

Rodinná návštěva

Ladění krmení a nástrah

Do velkého kýble jsem si připravil pět kilo kukuřice a tři kila řepky. Směs jsem doplnil ještě menším množstvím tygřího ořechu. Poté jsem vše zalil vodou a přidal jeden litr polotučného mléka, dosladil asi čtvrtkilem cukru krystalu a přilil asi 10 mililitrů esence, totožné s příchutí boilies, kterým jsme hodlali zakrmovat. Naložené krmení jsem nechal asi šest hodin máčet a občas ho promíchal, aby všechny komponenty dobře nasály mléko. Takto připravená směs je schopna přitáhnout ryby, protože postupně pouští pachovou stopu mléka do velké dálky od krmného místa. Do této „mléčné směsi“ jsem ještě přidal boilies. Rozhodl jsem se jednak pro boilies s příchutí mušle, a také pro anglickou brusinku - po kilogramu od každého.

Zakrmování

Vše je připravené na vnadění, a tak vyrážím s pramicí na vodu. Krmení důkladně rozházím na co největší plochu. V naší části Orlíku, kde je maximální hloubka kolem osmnácti metrů, se nám osvědčilo zakrmovat a lovit v hloubce okolo deseti metrů. Echolot ukazuje teplotu dvacet tři stupňů a celkem velké množství ryb v monitorovaném úseku. Nezbývá než popřát kaprům dobrou chuť. Prvních pár dní po krmení vůbec nechytáme – čekáme, až si ryby zvyknou a nechceme je zbytečně rušit.

Jednou denně dokrmuji stále stejným množstvím směsi. Občas se zajedu podívat na krmné místo. Sonar ukazuje ryby u dna a pohybuje se jich tam docela dost. Už mě to láká nahodit, ale chce to ještě vytrvat! Kapry je dobré nechal v klidu, ať se naučí přijímat boilies.

Třetí den v noci si udělám ve dvě ráno vycházku. Jdu k vodě a poslouchám, jestli se něco ve vodě děje. Jsou slyšet hlučné šplouchanice od kaprů, kteří se vyhazují na krmném místě. Jsem z toho nervózní a nejraději bych nahodil. Zdá se, že místo už „uzrává“ k lovu.

Pohled z bivaku

Pouštění kaprů je pro nás samozřejmostí

První zkouška

K vlastnímu lovu se dostávám až šestý den. Nejdříve večer dojedu nakrmit, pak teprve se chystám na noční chytání. Ten den hlásí na noc bouřky a podle mraků to tak skutečně vypadá. Cítím v kostech, že musí přijít vytoužený úspěch. Přesně o půlnoci přichází nádherný záběr. Asi po pěti minutách podebírám krásného zlatavého "šupíka". Měří 68 cm a váží 7 kg. Nechal se zlákat na panáčka, a to kombinací Anglická brusinka od Sportcarpu a plovoucí Activ Maple 8 od Mainline. Ryba už určitě něco z krmného místa spořádala. Opatrně ji pouštím zpátky do vodního živlu a pro dnešek končím. Přichází již zmiňovaná bouřka a následně i ochlazení.

Takový úlovek už stojí za zvěčnění

Chvíle před návratem

Ve dvou do akce!

Na místo se dostávám až o pět dní později. Místo nechci rozplašit a raději dávám kaprům možnost se v klidu krmit. Krmné dávky ponechávám stále ve stejném množství. To už mě v činnosti doplňuje i bratr Marek. Společně stavíme bivak a připravujeme se na týdenní nonstop lov. Máme si rozhodně co říct a předáváme si navzájem nově získané zkušenosti. V půl druhé ráno mě vyhání z bivaku záběr z krmného místa. Po chvilce se válí na podložce lysec 65 cm a 4,5 kg. Zabral na kombinaci Fabulous od Maxcarpu a Robin red od Dynamite baits.

Přes den se nic zvláštního nestalo. Až další den v půl šesté dostal Marek záběr na dvě kuličky Robin Red Dynamite Baits, ale u břehu o kapra bohužel přišel. Přes den se opět nic neděje, a tak jsme zavezli všechny udice na noc, ale ani v noci záběr nepřišel. Nakonec jsme se konečně dočkali jízdy i přes den. V deset hodin dopoledne mi přišel záběr na nastraženého panáčka. Potápivé dipované boilies v Kompot Nhdc od LK Baits a plovoucí Activ Maple 8 dobře zapracovaly! Byl to nádherný lysec 69 cm, vážil pět a půl kilo. Dokrmili jsme kobrou menší množství boilie. Ve čtyři odpoledne se bráchovi rozjela udice, kde měl nastražené boilie anglická brusinka od Sportcarpu, dipované v Wild Strawbery od LK Baits, spolu se směsí drceného boilie a pelet v PVA punčoše. Kapr měřil 61 centimetrů a vážil rovných 5 kilogramů.

Lysáků bývá míň než šupináčů

Urostlý orlický šupík

Jen houšť a větší kapky!

Vypadalo to, že kapři jsou při chuti, ale rádi bychom se dostali na kobylku ještě větším kouskům, a tak jsme večer zakrmili pouze boiliem bez partiklu. V noci jsme se moc nevyspali, protože kapři nám to nedovolili. Dohromady jsme chytili osm kaprů kolem šedesáti centimetrů.

V pět hodin ráno přišla jízda na můj levý prut, který jsem měl nahozený asi padesát metrů od lovného místa. Vypadalo to na větší rybu, tak jsem nic neponechal náhodě a vyrazil za ním na vodu. Po nějaké chvíli se na hladině převalilo tělo krásného "šupíka". Na břehu jsme zjistili, že měří 79 centimetrů a váží devět kilo. Po nezbytném vyfotografování jsme kapra vrátili vodě. Zabral na potápivé boilies, dipované v Kompot Nhdc s plovoucím boiliem Crayfish od Fun Fishing. Bylo to krásné zakončení vyčerpávající noci.

Přes den brali kapři kolem šedesáti centimetrů, s přibližnou frekvencí jeden záběr za hodinu. Večer jsme dokrmili dalším boilie, abychom kapry udrželi na místě. V noci stále kapři brali, ale přes sedmdesáticentimetrovou hranici jsme se nedostali. Ale přece jen se stalo něco zajímavého.

Noční krasavec

Těším se na nové setkání

Překvapení lovu

Ve tři čtvrtě na tři se něco dělo na mém pravém prutu. Záběr byl víc než divný. Nejdřív jsem si říkal, jestli to není cejn. Těch je ve zdejší přehradě velké množství. Ryba nejdříve ťukala, jako bych měl nastražené krmítko. Po chvilce swinger spadl a pak přískoky vyskákal k prutu. Lehce jsem zasekl a s velkým napětím očekával, co visí na druhé straně udice. Netrvalo dlouho a na podložce se válel sumík 83 centimetrů dlouhý. Udivilo nás, že má v tlamě utrženou srkačku. Měl to chlapík ale všelijaké chutě! Zbavili jsme ho všeho, co mu viselo v tlamě a pustili ho za jeho vousatými kamarády.

O překvapení není nouze ani u kaprařiny

Pokračujeme v krasojízdě

Přes den se kaprům moc nechtělo. Bylo vidět, že na ně působila nějaká změna tlaku a asi přijde změna počasí. Spoléhali jsme na to, že v noci snad něco přijde. Až teprve ve tři ráno se nám zaplácal na podložce kapr 65 centimetrů. Kolem čtvrté ráno mě zvedla z lehátka brutální jízda! Záběr přišel na prut, kam jsem nastražil potápivé boilie, nadipované v Carptrack Monster-Liver od Imperial baits a plovoučku boilie Jahoda od Tandem baits. Do této jízdy jsem se bál vůbec přiseknout. Bohužel i po mírném přiseknutí už jsem na druhém konci protivníka v souboji necítil.

V šest ráno se ukázal Marek. Přisekl a já mu mohl, asi po deseti minutách boje, v klidu podebrat krásného "šupíka". Jeho míra byla sedmdesát tři centimetrů a váha šest a půl kilogramů. Nastraženou měl jednu větší kouli s drceným a půleným boiliem v PVA punčoše – což je bratrova specialita. Opravdu si s nastražením umí vyhrát.

Závěrečné loučení

Největší kousek výpravy

Bráchův kapr byl poslední rybou, u které jsem asistoval. Bohužel jsem musel od vody předčasně odjet. Marek měl ještě před sebou celý víkend. Před mým odjezdem nadhodil, že se pokusí překonat osmdesáticentimetrovou hranici úlovku. A skutečně se mu to povedlo!

V neděli mi oznámil báječnou zprávu. Chytil největšího kapra výpravy! Zdolaný kus měřil osmdesát čtyři centimetrů a váží devět a půl kilo. Zabral na panáčka, máčeného ve sladkém dipu, a ještě u nástrahy byla punčocha s půleným a drceným boilie.

Pár slov k nástrahám a montážím…

Jako nástraha nám na Orlíku nejvíce fungovala kombinace potápivého a plovoucího boilie - tedy „panáček“.  Upřednostňovali jsme boilies dipované, které zřejmě kapři vnímali daleko lépe než krmné kuličky. Uvolňovalo určitě mnohem více atraktorů do okolí a bylo o poznání účinnější.

Kapr jak známo rád zkouší nové věci. Proto je potřeba pořád testovat různé kombinace vůní. Už proto na začátku lovu vždycky na každý prut nastražíme jinou kombinaci, a až později se přikláníme k té nejúčinnější. Pokud hned nenajdete nástrahu, která skvěle funguje na každé vodě a v každou chvíli, pak je to ta pravá rybařina. Je potřeba se učit stále novým věcem a dělat něco jinak, než to dělají ostatní rybáři.

A ještě něco k montážím. Na Orlíku se nám osvědčily olověné šňůrky, které v posledním metru sestavy skvěle kopírují dno. Systém „helikoptéra“ nás také nezklamal. Jako návazec jsme používali fluorocarbon a na háček jsme dávali takzvaného „červa“ - rovnátko od firmy Carprus. Háček poté pokaždé výborně seděl v rybí tlamě.

Orlík je těžká voda, ale když se jí přijde na chuť, pak umí potěšit srdce každého rybáře.