Toto kolo soutěže bylo vyhodnoceno poněkud jiným způsobem, protože porota se díky zaneprázdnění všech jejích členů prostě fyzicky nedokázala sejít. A tak jsme nakonec s Davidem provedli výběr asi 30 nejlepších snímků a každý z porotců mohl pěti fotkám, které jsou podle jeho názoru nejlepší, přidělit 5, 4, 3, 2 a 1 bod.

Porotci byli tentokrát 4, kromě klasické sestavy David a Radek Havlíčkovi + M. Horáček tentokrát hlasoval i sponzor celé soutěže, ředitel veletrhu Moderní rybář Martin Chmelík. Protože tentokrát neproběhla žádná vášnivá diskuze nad soutěžícími snímky, pokusím se je okomentovat sám. Veškeré názory a komentáře jsou tedy ryze moje vlastní a můžete mě za ně v diskuzi pod článkem směle kamenovat :-)

 

Jen na okraj tu zmíním nepříjemnou skutečnost, že se nám poprvé stalo, že do soutěže byly zaslány snímky, které byly staženy z jednoho fotografického serveru. Byla to spíš taková smutná záležitost, než snaha vyhrát za každou cenu, nicméně David se poškozeným jménem CHYTEJ.cz omluvil a vítězné snímky jsme pro jistotu pečlivě prověřili - tak dalece, jak jen jsme byli schopni. Prosím proto všechny soutěžící, aby v budoucnu hráli fér. Ve hře není tolik, abyste podobným jednáním špinili své jméno a naši pověst.

 

Ale zpátky k soutěži. Body byly přiděleny, posčítány a po bodovém součtu nám vzniklo následující pořadí:


První místo:  snímek 1705 - 15 bodů

Cestou na ryby III. - Zakrmování

Autor fotografie: Martin Buček (Tino)

 

Pět bodů z těch patnácti má tahle fotografie ode mě, protože podle mě je v celém tom balíku asi nejvýraznější, ojedinělá a má skvělou atmosféru. I fotograficky je dobře zvládnutá, včetně ořezu, jen mi vadí to, že rybář na loďce splývá s okrajem ostrova (poloostrova, kosy,...). Snažil bych se ho oddělit a vyrýsovat čistě proti hladině, jen kousíček vpravo od místa, kde je teď. Jenže po bitvě je každý generálem.

Pokud máte dost velký monitor, najděte si snímek mezi ostatními tak, jak byl vložen a prohlédněte si ho v plné velikosti. Daleko víc pak vynikne to, kvůli čemu byl pořízen.



Druhé místo:  snímek 1615 - 12 bodů

Takhle to mám rád - Jezero Vrbenský

Autor fotografie: Jiří Kohout (spartan)


Opět sugestivní fotografie s náladou podzimního rána. Snímku určitě prospěl převod do černobílé podoby a krásně vystihuje prchavou atmosféru chvíle, kdy slunce pomalu začíná stoupat nad obzor.

Kouzlo okamžiku umocňuje přelétající pták, bez něhož by byla fotka poloviční.

 


Třetí místo:  snímek 1730 - 10 bodů

Podzimní atmosféra - přítok Synského rybníku

Autor fotografie: Josef Gajdoš (bobisky)

 

Podzim jak vyšitý. Jsem rád, že se nějaká taková fotografie na přední místa dostala. Nejde jen o to vyfotit spoustu barevného listí. V tomhle případě pomohlo i dobré světlo, dobře vyřešená kompozice (v malém náhledu to vypadá jak malba ruského realisty z 19. století) a i po technické stránce je fotka dobře zvládnutá. Navíc z ní ten podzim doslova čiší.

Mimochodem, na to, abyste na nějakém takovém místě podobný snímek udělali, máte zhruba tak dva až tři dny v roce. Takže si to pak musíte buď pečlivě hlídat anebo mít to štěstí, že jste šli ve správnou chvíli kolem.

 


 


Snímek 1669 - 8b

 

Krásný okamžik zachycený pohotovým a všímavým fotografem, jedinou vadou na kráse je kompozice snímku, jehož horní čtvrtina je prakticky bílá plocha. Tento problém se dá do jisté míry řešit ořezem, například takto:

 


Snímek 1648 - 4 body

 

Tohle je typická "kalendářová" fotka. Technicky a řemeslně poměrně dobře zvládnutá, líbí se mi kompozice (už proto, že bych tu scénu fotil velmi podobně). Výš nedosáhla zejména proto, že vítězné snímky byly osobitější, unikátnější a měly působivější atmosféru.

Asi bych zkusil několik různě dlouhých expozičních časů, aby byl dojem z "rozmazanosti" tekoucí vody ideální.

 


Snímek 1626 - 4 body

 

Tohle je určitě velmi fotogenická scéna. Autor snímku to viděl a statečně s tématem bojoval (taky bych bojoval, bylo by o co).

Z mého pohledu je špatně řešená kompozice - dole a vpravo mi chybí prostor. Objektiv fotoaparátu se navíc potýká s protisvětlem (levá část snímku, zejména nahoře). Proto mívají objektivy zrcadlovek slunční clonu. Majitelé kompaktů se mohou pokusit chránit svůj objektiv před dopadajícími paprsky rukou. Dělám to docela často a někdy to je skutečně znát.

 


Snímek 1627 - 3 body

 

Symetrický snímek, který dokáže zaujmout, možná až provokovat lidské oko. Ačkoli důvodem postoje obou rybářů je nejspíš jen snaha mít dostatek prostoru pro práci s prutem a proházet co nejpečlivěji okolí lodi, mozek takto stojící postavy vnímá jinak a snímek tak získává určité napětí.

K celkové atmosféře přispívá dramatická oblačnost a omezená škála barev. Autor podle mě odvedl daleko více práce než tomu je v případě předchozího snímku, svědčí o tom i vyrýsování hlav obou rybářů v světlejší vrstvě mraků.

Je fakt, že fotografie tohoto druhu nejsou až tak líbivé, ale nesou daleko větší osobní vklad autora.



Snímek 1704 - 3b

 

Mám pocit, že převážnou část jeho bodové dotace jsem tomuto snímku "nadělil" já, takže si to také mohu sám zdůvodnit.

Mě tahle fotka přijde jako jedna z nejazjímavějších v celé soutěži. Má dvě výrazně odlišné poloviny, které by samy o sobě mohly být použitelnými snímky. Vlevo je zarostlý břeh vystupující z ranní mlhy, vpravo abstraktní struktura vln svednutých jednoucím člunem. Spojením obojího vzniká zvláštní fotografie, která je do značné míry osobitá, svá a nutící k zamyšlení. Líbí se mi i kompozičně, všechno tu sedí, není co ořezávat ani není třeba plakat nad chybějícím detailem nebo tím, že něco by mělo být o kousek vedle.

A navíc mám slabost pro tuhle hru růžové a modré.

 

Snímek 1715 - 1 bod


Poslední bodovaný snímek má poměrně klasickou kompozici - výrazný detail umístěný do oblasti zlatého řezu a za ním pozadí dostatečně rozostřené na to, aby na sebe nestrhávalo pozornost a přitom schopné zasadit onen detail do prostředí. K tomu horizont v horní třetině - no jak říkám, klasika.

Možná bych šel ještě o chlup níž, aby kámen v popředí dostal ještě kousek prostoru.

Je to řemeslně dobře zvládnutá fotka někoho, kdo už má dost nafoceno, chybí jí jen kousek výjimečnosti.

 


 

Než jsem tenhle článek zpracoval, stačilo nám listí v opadat a z krás podzimu zbylo jen smutné dušičkové šedo. Ale i ono má svou atmosféru a tak, přestože na to téma žádná soutěž vypsaná není, zkuste vzít foťák a ponořit se do světa mlh a krajiny strádající nedostatkem barev, hledejte mezi stromy zbavenými listí výrazné tvary rýsující se proti zamračenému nebi, zeleň a jásavé barvy nahraďte dřevem, kamenem a odlesky světla na površích mokvajících vodou. Nebo si najděte něco úplně jiného. A foťte, protože fotografování není o výhrách. Je to způsob vidění světa a ten svět stojí za to být viděn. Skrze hledáček anebo i jen tak.

 

Text:  M. Horáček

Foto:  jednotliví autoři snímků