První ročník veletrhu proběhl v poměrně zajímavé situaci. V danou chvíli probíhaly v Praze současně veletrhy dva. U zrodu obou dvou stál Martin Chmelík, člověk s určitou vizí, o jejíž naplnění se usilovně snaží. To byl i důvod, proč po rozchodu s organizačním týmem veletrhu For Fishing založil nový veletrh a dál se snaží svou představu naplnit. Zřejmě to není představa lichá, protože řada firem kvůli němu opustila jistotu již zaběhané akce a šla do riskantního podniku, který nový veletrh představoval. Mezi těmito firmami byla i firma CHYTEJ.cz, která se stala jedním z mediálních partnerů nového veletrhu.

 

Pro mě jako redaktora se mnoho nezměnilo, jenom teď píšu o jiné akci. Veletrh For Fishing, o němž jsem psal v uplynulých dvou letech nehodlám nijak špinit či pomlouvat. Byl jsem se na něm podívat a myslím si, že to byla zdařilá akce, která plně využívala jak rozsáhlý prostor velkých hal, tak i zkušenosti získané v průběhu posledních dvou let. Největším rozdílem mezi oběma výstavami nakonec bylo výraznější zastoupení kaprařiny na For Fishing.

V případě obou výstav se ukázalo být značným pozitivem navýšení místa pro expozice firem, což bylo dáno mimořádně nízkou cenou výstavní plochy. Stánky byly větší, uličky širší a kdo si chtěl například vyzkoušet prut, měl k tomu dostatek místa. Oba veletrhy doprovázely menší satelitní akce, v případě Moderního rybáře to byly expozice orientované na lodě a potápění, u konkurence se ocitla v podobné roli myslivost. Pro ty, kdo neměli možnost srovnávat, sem vložím několik snímků z každé akce.

 

Moderní rybář

 

 

For Fishing

 

 

 

Čísla z veletrhu

Celkově si Moderní rybář v prvním roce své existence nevedl špatně. Oficiálně ho navštívilo 12 773 návštěvníků a v tomto čísle nejsou zahrnuty osoby  ZTP, děti a držitelé VIP karet, což může činit dalších 500 – 1000 osob.
Většina návštěvníků byla spokojena nebo měla jen malé výhrady poukazující zejména na to, že mnozí obchodníci se snažili spíš než o prezentaci novinek o doprodání zboží z uplynulé sezóny (troufám si tvrdit, že s tímto jevem se setkáme pravděpodobně na každé z letošních výstav). Během veletrhu se uskutečnila návštěvnická anketa a podle ní bylo  80 % návštěvníků s veletrhem velmi spokojeno, 19% spokojeno, 0,9% méně spokojeno a 0,1% nespokojeno.

 


Poměrně smutnou stránkou koexistence obou veletrhů byl jejich konkurenční boj. Je jasné, že z dlouhodobého hlediska se v Praze může udržet jen jediný prosperující veletrh a jde o to, kdo ho bude pořádat.

Jak je vidět, zájem o toto privilegium je značný a bojovalo se proto tvrdě. Obě strany prokázaly značnou míru nasazení i schopností a uspořádaly pár kilometrů od sebe dvě v zásadě povedené akce. Celkově ovšem přinesl jejich střet jen málo pozitivního a hlavně – o vítězi se nerozhodlo.

Asi největším dopadem vzájemného soupeření bylo snížení ceny za výstavní plochu na symbolickou korunu za čtvereční metr. Obvyklé ceny jsou nejméně tisíckrát vyšší. To je důvodem, proč byly stánky prostorově velkorysejší než jindy a proč se přihlásila i řada drobných vystavovatelů či spíše prodejců. Tito drobní vystavovatelé však byli víceméně zastoupeni na veletrhu FOR FISHING. Veletrh MODERNÍ RYBÁŘ zvolil jinou stratgii. Pokud byla letos plocha za uvedenou korunu za čtvereční metr výstavní plochy, pak tuto cenu vystavovatel získal pouze v případě, kdy se zavázal podepsat přihlášku i na rok 2013. Tím bylo na veletrhu MODERNÍ RYBÁŘ logicky méně zmiňovaných drobných vystavovatelů, kteří většinou nemají finance na to, aby vystavovali za standardních podmínek.

Provozovatelé veletrhů ovšem nutně skončili ve ztrátě a je otázkou, zda si to budou moci dovolit i v příštím roce, kdy bude jejich vzájemné klání pokračovat.
Na závěr tohoto odstavce už jenom zmíním, že to byl For Fishing, kdo upravil termín svého konání a vyvolal situaci, kdy probíhaly obě akce naráz, na což si následně spousta rybářů stěžovala. Píšu to proto, že jsem se setkal i s opačným tvrzením a dokonce jsme na CHYTEJ.cz měli jednoho návštěvníka, který nás obvinil, že straníme těm "zlým a špatným", kteří manipulují s termíny.



D
alší záležitostí, nad níž se hodně diskutovalo, je to, jak by měl veletrh vypadat. Existují zastánci toho, že veletrh by měl být neprodejní výstavní záležitostí, kde se rybáři seznámí s novinkami nebo obecně se zbožím firem, budou si je moci prohlédnout a osahat, ale koupí si je prostě v obchodech. Druhou variantou je prodejní verze veletrhu, kde si návštěvníci mohou vystavované zboží rovnou i zakoupit a odnést.
Protože Moderní rybář měl oddělenou prodejní a neprodejní část, bylo jasně vidět, že většina návštěvníků přišla s úmyslem nakupovat. Řada vystavovatelů zase dorazila se zjevným úmyslem především prodávat.

Pokud by se veletrh uskutečnil jako neprodejní, pravděpodobně by došlo k dramatickému poklesu počtu jak vystavovatelů, tak návštěvníků. Tím pádem je vcelku jasné, že rybářské veletrhy budou v naší zemi v nejbližších letech prodejní s určitým podílem neprodejních expozic velkých firem jako je Daiwa, SPRO nebo Normark (distributor značky Shimano). Rozsáhlé úvahy nad podobnými tématy je možné objevit při podrobném prostudování obou diskuzí věnovaných na našich stránkách veletrhům.



S
hrňme teď ještě jednou, co bylo na Moderním rybáři k vidění. Největším lákadlem byla určitě rozsáhlá prezentace výroků firmy Daiwa – Cormoran doplněná o kaprový program prestižní značky Korda.

 

Daiwa u nás v tomto měřítku vystavovala poprvé a protože její špičkové a mnohdy drahé produkty rozhodně nejsou k vidění na každém kroku, nabízela se tu možnost osahat si „kosmické“ vláčecí Morethany nebo si zatočit luxusními navijáky s pětimístnou cenou. Občas se navíc osazenstvo stánku nechalo i strhnout k předvádění vlastností vystaveného cajku...

 

Podobnou novinkou byla expozice firmy RSP – fishing prezentující výrobky polské firmy Dragon. Byla orientovaná hlavně na přívlač, což dokládaly lesy přívlačových prutů a obrovské množství vláčecích nástrah z měkčených plastů, tzv. „gum“.


Magnetem byla i stálice veletrhů, firma Mivardi se svým obrovským červeným stánkem nebo spíš stanem. Kromě expozice nabízeného zboží většinou při těchto příležitostech pořádá i masivní výprodeje a nezklamala v tomto ohledu ani letos.


Z kaprařských firem se prezentovaly největšími expozicemi firmy Jet Fish a Imperialbaits a kaprového náčiní bylo víc než dost na mnoha menších stáncích.

 

Mezi prodejními stánky by se daly jako nejzajímavější a velmi dobře zásobené hodnotit firmy U Habakuka (Shimano, Robinson), VIPA (Trabucco, Fladen), Kaprařská speciálka (Daiwa) nebo Ráj Rybářů.

 

Tradiční popelkou byla muškařina zastupovaná na veletrhu Honzou Kretkem (brčal) a firmou Tommi – fly, se svou nabídkou nechyběla ani expozice firmy LOS-CORMORAN. Na našem stánku pak již tradičně předváděl své umění Tomáš Vítek alias Tomucha.

 

Pokud jde o novinky, jednoznačně na ně byla orientovaná expozice Daiwa – Cormoran, kde tvořily značnou část vystavovaného sortimentu. Jinde už to nebylo  tak slavné a v některých případech musel člověk modely pro rok 2012 i hledat. Rozhodl jsem se, že popisovat jednotlivé pruty a navijáky tu nebudu, protože poslední dobou se výrobci vzájemně dotahují a pruty začínají dost splývat, zatímco u navijáků se zase setkávám s tím, že i některé levné modely mají úžasný chod naprázdno, ale po roce náročnějšího chytání jsou leckdy na odpis. Druhá věc je, že kusové rozdíly mezi navijáky stejného typu mohou být někdy vnímány i výrazněji než rozdíly mezi jednotlivými typy. A pak něco hodnoťte.

Něco novinek se našlo i mezi umělými nástrahami, z nichž asi největší zájem vzbudila kolekce realistických gumových maxinástrah určených do Norska na stánku firmy VIPA.

Moc se omlouvám kaprařům a plavačkářům, ale v jejich případě platím za naprostého laika a tak poznám novinky maximálně podle nápisu.

 

Zajímavý byl i doprovodný program, v němž jsem z titulu našeho mediálního partnerství vystoupil se svými dvěma přednáškami i já. Celkem očekávaně jsem nesklidil takový úspěch jako zahraniční hvězdy typu Volkera Dapoze nebo Miguela Sainze a už vůbec jsem nedokázal naplnit sál takovým způsobem jako protagonisté pořadu Jak na ryby. Pokud jsem ale nějakým způsobem přispěl k úspěchu celé akce, tak jsem jenom rád.

Beseda s autory pořadu "Jak na ryby s Rudou Hrušínským"

 

Určitě bych neměl zapomenout ani na cestovní kanceláře, jak naše, tak zahraničí, jejichž stánky zvaly rybáře na výlety za rybami v podstatě do celého světa.  Určitě bych měl jmenovat přinejmenším CK Pepa Zdeňka Edelmanna, který pomáhal zajišťovat celou řadu přednášek zahraničních hostů a tlumočil jejich slova do naší mateřštiny. Potěšujícím faktem bylo, že se na veletrhu prezentovali zástupci severských lokalit; Norové Atlanterhavsveien Sjostuer As a ROMSDAL FISKEFERIE a Švédové Sweden Fishing c/o Nedre Dalälvens Intresseförening. Příští rok prý do Prahy-Holešovic zavítají i Kanaďané a Finové. To je určitě pozitivní zpráva pro ty rybáře, co rádi cestují.

 

 

 

Veletrh provázela celá řada soutěží. Tento druh aktivit budu prezentovat zejména snímkem z vyhlášení soutěže firmy VIPA o pět skútrů a to proto, že se mi z jakéhosi neznámého důvodu jeví být vizuálně atraktivní. Doplním ho fotečkou z vyhodnocování vazačské soutěže, kterou uspořádalo konzorcium firem "U Brčala" a "Tommi - fly".

 

Výsledky soutěží:

 

„ZA WOBLERA SKÚTR“

Poslední den veletrhu, 29.1.2012 v 15.20 hod. proběhlo losování soutěže "ZA WOBLERA SKÚTR", kterou pro návštěvníky veletrhu připravila společnost VIPA s.r.o.

Losování se zúčastnil pan David Havlíček, majitel rybářského serveru & TV CHYTEJ.CZ, pan Petr Viktora, majitel společnosti VIPA a pan Martin Chmelík, ředitel veletrhu MODERNÍ RYBÁŘ. Slosování sledovalo několik desítek návštěvníků veletrhu.


VÝHERCI:

Pavla Porubová - Rožnov pod Radhoštěm
Matěj Šebesta - Praha 9
Ondřej Klapště - Praha 1
Tibor Kalig - Praha 5
František Mikeš - Horní Kruty


Smůlu měl pan Jan Kutil (Kosova Hora), který byl vylosován jako první. Avšak jeho slosovatelný kupón byl bez odpovědi (nezaškrtl žádnou ze tří možností) a tudíž byl neplatný.

„LETEM SVĚTEM…“

Porota soutěže týden před startem veletrhu vyhodnotila návštěvnickou soutěž "LETEM SVĚTEM...", která probíhala od listopadu 2011. V kategorii POVÍDKA se sešlo 7 soutěžících, v kategorii FOTOGRAFIE 21 soutěžících.

Do kategorie KRÁTKÉ VIDEO se nikdo nezapojil a kategorie nebyla vyhodnocena.


Vítězem v kategorii POVÍDKA se stal pan Libor Prokop z Dolního Města, s povídkou "Láska k rybařině". Naši návštěvníci si ji v nejbližší době budou moci přečíst jako čtenářský článek.


Vítězkou v kategorii FOTOGRAFIE se stala paní Simona Mathejzlíková ze Starého Plzence.

 

Vítězové si ze soutěže odnesli rybářské vybavení v hodnotě 25 000 Kč, vč. ročního předplatného časopisu RYBÁŘSTVÍ a DVD z edice CHYTEJ.cz


VÁNOČNÍ SOUTĚŽ

Výhercem hlavní ceny Vánoční soutěže, navijáku DAIWA Saltiga 4500 a prutu DAIWA Sealine Jigger  se stal Martin Hoffmann  z Prahy. Druhou cenu, naviják DAIWA Luvias 1003 získala Pavlína Nováková z Českého Meziříčí.


LISTOPADOVÁ SOUTĚŽ

Hlavní cenu soutěže, naviják DAIWA EMBLEM EXCELER 5000 a kaprový prut DAIWA TOURNAMENT AKN, získal pan Bohumil Kotrč z Prahy. Dalších 20 výherců získalo woblery DAIWA TN.

 

Na závěr bych rád poděkoval všem, kdo si během veletrhu udělali čas a navštívili náš stánek anebo si dokonce přišli popovídat přímo se mnou. Omlouvám se každému, na koho jsem si nedokázal najít dost času.

Každopádně, pokud všechno dopadne, můžeme si to za rok všichni zopakovat.

 

 

Text i foto: M. Horáček - Osprey