Pro začátek jsem si vybral jeden za slabších snímků. Autor mi promine, stejně dobře jsem si mohl vybrat jiný, ale pak by mi musel promíjet jiný autor...

Zkrátka není v tom nic osobního a věřte mi, že já to za své fotky schytal mnohdy i hůř a většinou právem. Tak jako mě upozornili někteří fotografové na moje chyby, tak teď zkusím vysvětlit i já, co je špatně na následujícím snímku:

 

Posílat takovýto výtvor do fotografické soutěže, to vyžaduje buď hodně odvahy anebo velkou dávku nepochopení. Protože je to zřejmě fotka školou povinného kluka, bude to asi opravdu nepochopením toho, o co v takové soutěži jde. Doporučuji dávat podobné fotky raději do rubriky "Z lovu" nebo si tady založit fotoalbum.

Fotograficky je velmi těžké na takové fotce cokoli pochválit, zato se nabízí spousta věcí ke kritice. Ono v zásadě nevadí, když si vyfotíte "pstruha přes celé prkýnko". Jako dokumentační foto může mít tohle dílko pro autora i jistou osobní hodnotu. Jenže v soutěži se ucházíte o přízeň ostatních (zejména pak poroty) a tu si takovýmhle obrázkem nezískáte.

Co konkrétně mi na fotce vadí?

1) Kuchyňské fotky nikdy nebudou vzbuzovat pozitivní emoce. Když už, tak bych ryby alespoň naaranžoval jako snímek v kuchařce - položil kolem nůž, něco nádobí, pár přísad na vaření a pokusil bych se vzbudit v divákovi představu gastronomického zážitku.

2) Kompozičně je fotka úplně v háji. Předpokládám, že když někdo fotí rybu, tak ji aspoň vyfotí celou. Je možné fotit i hlavu ryby, ale co se vlastně fotilo tady?

3) Fotograf by měl své technice vládnout. Ono nestačí namířit krabičku a zmačknou čudlík. Tady byl odraz světla blesku od boku ryby tak silný, že je snímek přeexponovaný a plný vypálených míst. Už při pouhém focení lehce zešikma se tenhle nepříjemný efekt znatelně omezí, protože odražené světlo se nevrací zpátky proti objektivu.

 

Pokuste se naše fotosoutěže vnímat tak trochu i jako radu, jak fotit líp. Podívejte se, které fotky se dostávají na přední místa a přemýšlejte, jak udělat podobné. Zapomeňte na fotky, které mají v rohu napsané datum a už vůbec se nepokoušejte poslat fotku, v níž je vložená druhá menší.

Na rozdíl od soutěží profesionálních fotografů má naše soutěž ryze amatérskou úroveň a zatím rozhodně nepotřebujete ani drahou výbavu ani výjimečné schopnosti, abyste se v ní prosadili. Stačí dobré oko, cit pro světlo a trocha kontroly nad používanou technikou.


No a už je nejvyšší čas podívat se, kdo tentokrát vyhrál:

 

Holandská štika - autor Beli luk - číslo 570 - První místo

Tohle je povedená fotka hodná i publikování v časopisu. Perfektně zachycuje okamžik vylovení krásné štiky, zasazuje ho do prostředí a vtahuje diváka do děje. I po kompoziční a technické stránce je dost povedená.

Dalo by se diskutovat o mírně nakloněném horizontu (na lodi je to věčný problém), možnosti jemného ořezu (není rozhodně nutný), ale jinak dobrá práce.

 

Boj s vegetací - autor Neutron - číslo 478 - Druhé místo

Na téhle fotce je vidět pěkná práce se světlem a autor velmi oprávněně sáhl k černobílému podání. Fotka je zdařilá i kompozičně a tak trochu z ní dýchají časy Slávy Štochla (asi nejslavnějšího českého rybářského fotografa, který fotil ještě v "černobílé" éře).

 

Parma - autor Martin Schneider - číslo 532 - Třetí místo

Tento obrázek je celkem dobrou ukázkou toho, co dělá fotku fotkou. Hledáte pohled na věci kolem sebe, kterým ukážete víc než vidí prosté oko nezasvěceného pozorovatele. Tady šel autor až na úroveň hladiny, aby se podíval "do tváře" rybě, které vzápětí vrátí svobodu.

Snímku by se dal vytknout třeba nakloněný horizont v pozadí, možná by se dalo mnohé vylepšit úpravou v editoru, ale celkový dojem je dost dobrý a pocitově je to jedna z nejsilnějších fotek poslaných do soutěže.

 

Ostatní snímky jsou řazeny podle číslování bez ohledu na fotografickou kvalitu. Jediná úprava, kterou jsem s nimi provedl, je zmenšení na velikost 800 bodů po delší straně a mírné doostření, kterým jsem kompenzoval ztrátu ostrosti při změně velikosti.

U některých jsme dlouho diskutovali, zda by se neměly právě ony objevit na některém z prvních tí míst, ale nakonec porota rozhodla tak, jak rozhodla a autoři povedených snímků se mohou pokusit uspět v dalších kolech.

 

Číslo 434

Pěkné foto, má atmosféru a převedení do sépiového odstánu vůbec nebylo na škodu. Trošku je škoda, že se štika nevešla celá (chybí tak malý kousek, že to asi nebyl záměr).

Snímek má maličko horší technickou kvalitu - dost zrní.

 

Číslo 445

Klasická dobře udělaná dokumentační fotka z rybářské vycházky. Je ale lepší nechat vlasec vyjít z tlamy ryby spodem (dá se naučit, aby si to člověk hlídal). Možná by se snesl lehoučký ořez zleva a shora.

Takovéto snímky jsou dobrým základem osobního fotoalba každého lovce menších ryb, ale v soutěži se musí počítat s tím, že se najdou kreativnější fotky, které dosáhnou výš.

 

Číslo 494

Dobře udělané kaprařské foto, taková klasická fotka, které k lepšímu umístění chyběl kousek originality.

Osobně si myslím, že by si zasloužila trochu upravit, začal bych úrovněmi (kdo někdy pracoval s libovolným editorem, měl by vědět).


Číslo 495

Tohle také není špatná fotečka, ale v dnešní době plné předpažování ryba poněkud zaniká. Stačilo jít níž a blíž. I tak by zbylo dost místa na pruty a přírodu v pozadí.

 

Číslo 510

Tady je vše podstatné namačkáno v pravé dolní čtvrtině snímku, hlava ryby je tam už dost natěsno. Soustředil bych se při focení víc právě na hlavu ryby a nedával tolik prostoru tělu utopenému pod hladinou.

 

Číslo 517

Velmi pěkně naaranžovaná štika, ale foto je poněkud "vyblité". Automatiku fotoaparátu k tomu donutil tmavý pařez v popředí a některé světlé části ryby a rybářské výbavy. Chtělo by to trochu práce v editoru.

Pokud bych snímek fotil já osobně, vyhodil bych ze scény podběrák a smažil se jít blíž a lépe zakomponovat rybu do plochy snímku.


Číslo 556

Pěkná ryba i rybářka, ale nějak to není úplně ono. Dost jsme nad tím s porotou diskutovali a názory se různily, takže verdikt vezmu na sebe. Můžete mě pak za to virtuálně ztepat.

Pokusil bych se trošičku couvnout a fotit z o trochu větší výšky, aby přesvětlené nebe vzadu nedostalo tolik prostoru. A snažil bych se asi dát větší prostor hlavám obou aktérů.

 

Číslo 557

Tohle není špatně udalané foto, ale na druhou stranu ani ničím nevyniká. Porota ho celkem bez potíží přijala do užšího výběru, ale dál už se její pozornost upřela k jiným snímkům.

Možná by tomu slušel nějaký pohyb anebo by při této velikosti sumce bylo lepší pokusit se dostat do záběru celou rybu.

 

Číslo 558

Dobře zvládnuté foto, zejména po technické stránce, bohužel má příliš popisný charakter.

 

Číslo 596

Úsměvné kuriózní foto, určitě si zaslouží pozornost, ale případné umístění na předních příčkách by mohlo vyvolat nadměrný zájem o cílený lov obojživelníků a to jsme nechtěli:-))

 

Číslo 597

Opravdu pěkná klasická fotka. Takhle nějak by měla být dokumentována většina úlovků, které za to stojí (pokud rybář netouží být zvěčněn spolu s rybou).

Nakonec vyhrály snímky s větší atmosférou.

 

Číslo 598

Tenhle každopádně velmi zdařilý snímek svedl urputný boj o třetí místo s jiným snímkem parmy. Po technické stránce je podle našeho názoru dokonce lepší. Rozhodla ale větší emotivnost detailního snímku parmí hlavy (viz foto na 3. místě).

Zájemce o focení podobných obrázků upozorňuji, že písek je prevít a je lepší držet od něj navijáky dál. Sethy, který tenhle snímek pořídil, si tu mašinku určitě umí v případě nutnosti rozebrat a vyčistit, ale každý tak šikovný rozhodně není.

 

A jsme na konci. Příště nás čekají rybářky a jak tak koukám na doposud dorazivší snímky, máme se na co těšit.

Rozloučíme se jedním soutěžním obrázkem, který sice příliš nevyhověl zadanému tématu a obsahuje četné fotografické chyby, ale plně vystihuje chytejáckou zásadu důrazně proklamovanou na všech srazech a to tu, že pohoda na rybách je nade vše.

 

Text: M. Horáček - Osprey

Foto: účastníci listopadového kola soutěže