Než se dozvíte, kdo se tentokrát umístil na předních pozicích, pokusím se uvést tu pár všeobecných informací, jak se dopracovat k lepším snímkům a zvýšit svou šanci na úspěch v soutěži.

Vždycky se snažte považovat snímek za obraz, kde věci mají své místo. Už při pohledu do hledáčku nebo na LCD panel se snažte uspořádat scénu tak, abyste měli v záběru vše podstatné a jednotlivé objekty měly svůj prostor. Divili byste se, co dokáže krok vpřed nebo stranou nebo třeba prosté pokrčení v kolenou - ostatně vezměte foťák a vyzkoušejte si to.

Myslete také na to, odkud přichází světlo a jak chcete mít objekty nasvícené. Někomu je to jedno, ale ve skutečnosti na tom mimořádně záleží a vlastně je to jeden ze základů fotografického umění.

Obrovskou roli hraje pozadí. Má vliv jak na estetický vzhled snímku, tak i na celkové barevné podání nebo na to, jak bude snímek exponován. Speciálním pozadím je voda, v níž fotíte rybu. Podle úhlu nasvícení a pozice, odkud je pořízen záběr, může mít voda jak různé barvy, tak i různý jas a průhlednost - od téměř vypálené bílé plochy přes různé odstíny hnědé nebo modré až po téměř černou. Pokud tedy fotíte rybu ve vodě, vyplatí se hledat správný úhel.

No a konečně - hotový snímek se vyplatí upravit v počítači. Upravit se dá celá řada parametrů, ale na tomto místě bych zmínil hlavně ořez snímku. Když fotíte statické scény, není problém si v klidu kompozici záběru uspořádat. U dynamických snímků je člověk často rád, že stačí reagovat a zmačknout spoušť. Dokonale zakomponovat fotografovaný objekt do plochy snímku se pak podaří málokdy. Proto je důležité snímek po zralé úvaze oříznout tak, aby vznikla co nejpůsobivější fotografie. Spousta obrázků v tomto kole soutěže po nějakém ořezu doslova volala a jen málokterý z autorů si to uvědomil.

 


 

Dosti již teorie, přistupme k vyhlášení vítězů. Tak jako minule jsem všechny snímky zmenšil na velikost 800 bodů po delší straně (pokud nebyly ještě menší) a mírně doostřil, abych kompenzoval úbytek ostrosti vzniklý přepočtem. Další úpravy jsem neprováděl.

 

Silný soupeř - autor viking - číslo 392 - První místo

Tato fotografie je jakýmsi ztělesněním soutěžního tématu a protože je i technicky a kompozičně poměrně zdařilá, nakonec se probojovala na první místo. Určité výhrady by mohly padnout k relativně prázdné pravé polovině snímku, ale výrazná "kačena" v pravém horním rohu dokládá autorův záměr zachytit širší pohled na bojující rybu.

 

Manekýn III - autor jiris - číslo 422 - Druhé místo

Kromě toho, že se jedná o technicky zdařilý snímek, jde zřejmě o jedinou fotku dokumentující život ryb v celé soutěži - přesněji řečeno, v soutěži byli tři podobné snímky, tento se nakonec líbil nejvíc.

Získat snímek divokého potočáka sbírajícího z hladiny, to vyžaduje spoustu času, trpělivosti a překonání mnoha technických potíží. A protože se to autorovi podařilo, logickým závěrem je i umístění na jednom z předních míst v soutěži, přičemž vítězství tomuto snímku uniklo jen o chlup - snad proto, že byl málo akční:-)


HaD vs zubatá - autor sethy - číslo 351 - Třetí místo

Říkali jsme si, že někoho možná napadne, že tuhle fotku vynesla do popředí skutečnost, že je na ní majitel serveru, ale opravdu jsme hodnotili toliko a pouze práci fotografa, kterým byl Jakub Tesař alias Sethy a nikdo jiný.

Scéna je rozhodně dostatečně akční a kompozičně se jedná o jeden z nejlepších snímků v soutěži, protože autor celou scénu dobře usadil do obrazového pole. Snad jen světlo mohlo být lepší (fotograf to neovlivní, ale divák pozná) a možná by se vyplatilo jít blíž, níž a kousek doleva. Ale jinak pěkná fotka, jakých se na rybářských webech nevidí zas tak mnoho.

 

Ostatní snímky jsou řazené podle číslování, nikoli podle své kvality. Komentáře vyjadřují stanovisko poroty do té míry, jak jsem si ho dokázal zapamatovat a zčásti se jedná o můj vlastní názor. Pány fotografy prosím o jistou shovívavost, na fotografických serverech se posuzují snímky na poněkud jiné úrovni a tam bych jen skromně mlčel.

 

Číslo 317

Snímek vůbec není špatný. Trpí ale nedostatkem místa v popředí (rybář i kameny vlevo doslova drhnou o kraj) a byl zaslán v naprosto zoufalém rozlišení 464 x 307 bodů, které v podstatě nedovoluje posoudit technickou kvalitu. Už tím se v podstatě vyřadil ze hry o přední příčky.

 

Číslo 331

Tohle je pokus o velmi dobrou fotku, který skončil na technické kvalitě. Je tu dobrý pohled od hladiny, nádherná pohybová akce ryby, ale světlo nic moc a technicky je na tom snímek také hůř. Navíc by mu slušel ořez a srovnání horizontu.


Číslo 350

Dynamická a kompozičně celkem dobře ošetřená fotka. Bohužel z ryby je vidět až příliš málo, chybí zajímavější světlo a asi bych fotil z nižší úrovně.

 

Číslo 354

Tohle je poměrně zdařilý snímek, zejména přihlédneme-li k tomu, že byl téměř určitě fotografován kompaktem. Porotě nakonec vadilo, že dynamika snímku je trochu vynucená. Ryba tak trochu visí. Dalo by se uvažovat i o detailnějším ořezu.

 

Číslo 362

Tohle je dost dobrý snímek a skutečnost, že fotograf fotografuje z vody, svědčí o záměru a promyšleném postupu. Obrázku nejvíc uškodilo tvrdé ostré světlo a rovněž kompozice mohla být lepší - podběrák je příliš odtažený do strany a roztahuje obrázek do zbytečné šíře, zatímco postava rybáře je nacpaná moc do rohu. Být autorem, pokusil bych se situaci vyfotografovat znovu za lepšího světla a před puštěním ryby bych se ujistil o poloze klíčových objektů (rybář, podběrák, prostor pro odplouvající rybu). Může z toho být skutečně super fotka. Vím, lehko se to řekne...


Číslo 370

Pohyb lipana, hra odlesků na hladině, plující listí... Tady je vidět snaha a myšlenka, které ovšem ztroskotaly na intenzitě světelných odlesků. Nasvícené plochy jsou místy až vypálené a ryba se za nimi téměř ztrácí.

 

Číslo 373

Snímek má nepochybně atmosféru, kterou spoluvytvářejí čistá voda, světelné odlesky a kapky vodní tříště "zmrazené" krátkým expozičním časem. I kompozice by se dala obhájit.

Ale zas tak výjimečná fotka to není, takže dokázala proniknout jen do tohoto užšího výběru.

 

Číslo 383

Pěkná ryba, ale příliš utopená v ploše snímku. Vodní tříšť vpravo je vypálená a působí až rušivě. Snímek se dostal až sem v podstatě proto, že autor "dobře trefil krásnou rybu v pohybu". Fotograficky je to ale dost slabé.

 

Číslo 391

Tomuhle snímku uškodilo velmi ostré světlo a následně podle mého názoru necitlivá úprava v editoru, která se projevila hlavně přehnaným kontrastem. Použil bych spíš úrovně a křivky. Ryba se na snímku dost tlačí vpravo, což by se dalo opticky poněkud zmírnit ořezem v levé části a nahoře.

A když už jsme u těch počítačových úprav, nabízí se úvaha, zda se nepokusit přesunout tu jehnědu plující u dolního kraje o kus výš.

 

Číslo 395

O téhle fotce se hodně diskutovalo. Mě se líbí a líbila by se mi ještě víc, kdyby se podařilo celo scénu dobře "zarámovat". Je proto škoda, že se autorovi kompozice trošku vymkla z rukou. Výpad kapřího ocasu směrem vpřed se možná nedal předvídat, ale vlevo citelně chybí místo. Asi by se v danou chvíli vyplatilo netlačit se tolik do kapra a být s objektivem o pár centimetrů dál.

 

Číslo 414

Celkem milé foto. Ruce jsou ještě tady, ryba už dávno jinde a oči to nemůžou pobrat. Bohužel snímek je poměrně neostrý, za což zřejmě může poměrně dlouhý čas nastavený ve spolupráci s bleskem.

 

Číslo 417

Podle mě jedna z nejlepších fotek přihlášených do soutěže. Je v ní pohyb, emoce a i po technické stránce je dobře zvládnutá. Jenom bych opět řezal a dokonce si dovolím navrhnout jak. Klidně se mnou o tom můžete polemizovat v diskuzi pod článkem.

Takhle se mi to jeví o dost lepší.

 

Číslo 419

Technicky dobré, ostré, sumec se také nechytí každý den... Snímek postoupil až sem, ale fotka to není zas až tak výjimečná ať už obsahem nebo po fotografické stránce, takže ji s přehledem předběhly jiné.

 

No a je to. Měsíc nabitý akcí máme za sebou, aktuálně nám už běží další téma, takže za nějaké čtyři týdny budeme vybírat vítězné snímky opět. Pokud máte nějaké postřehy, napište je do diskuze pod článkem a všem, koho fotografování zajímá, doporučuji návštěvu zdejší fotootázky.

Dobré světlo přeje

 

M. Horáček - Osprey