Rybářství – rybářský časopis další číslo vychází 1.5.
- POZNEJTE HO A ULOVTE! PERLÍN OSTROBŘITÝ (SCARDINIUS ERYTHROPHTHALMUS)
- NAPSALI JSTE NÁM
- STŘÍPKY ZE ŽIVOTA ČESKÝCH, MORAVSKÝCH A SLEZSKÝCH SPORTOVNÍCH RYBÁŘŮ
- POJĎTE NA RYBY! CO BY MĚL VĚDĚT KAŽDÝ ZAČÁTEČNÍK. SONARY ( 3 )
- KLADIVO ČESKÉHO VIKINGA
- KORMORÁN JE DOKONALÝ PREDÁTOR, KTERÝ SE U NÁS MÁ
- VLTAVA 24 - DOBRÝ NÁPAD NEBO CESTA DO PEKEL?
- LOV KAPRŮ NA ČESKÝCH SVAZOVÝCH VODÁCH ( 5 )
- ZA KAPRY S LUKÁŠEM KRÁSOU
- DOBRODRUŽSTVÍ NA RODNÉ ŘECE
- CANDÁT OBECNÝ: MALÝ PRŮVODCE PŘÍVLAČE ( 1 )
- JARNÍ LOV JE FAJN
- TATÍČEK BYL VÁŠNIVÝM RYBÁŘEM
- OD VRŠE PO AUTOMAT NA LOV RYB
- KUDY Z NUDI?
- RYBAŘENÍ NA SIBIŘI V NOVOSIBIRSKÉ OBLASTI
- LOV HLAVATEK NA TRÁVU ANEB ŘEKA, KDE CHCÍPL PES ( 1 )
- NEJEN ZA RYBÁŘI V DELTĚ DUNAJE
- ALJAŠKA - MOŘSKÝ RYBOLOV ( 1 )
- JAK NA MOŘSKOU NEMOC
Vyhledávání
Rybářská stráž na Lipně
30.11.2011 | osprey | Legislativa | 7.861× zobrazeno | hodnocení: vynikající | diskuze: 82
Každý z nás přebírá se zakoupenou povolenkou slabší či silnější brožurku obsahující soupis revírů, na kterých povolenka platí a také přehled nejdůležitějších pasáží vybraných zákonů a „bližší podmínky výkonu rybářského práva“. Zkráceně se těmto předpisům definujícím pravidla rybolovu říká „Rybářský řád“.
Ačkoli ho všichni, kdo si povolenku řádně zakoupili, dostali, ne každý ho ale vždy a za všech okolností dodržuje. Někdo ho poruší občas a v detailech, někdo častěji a jsou tací, pro které neznamená nic víc, než cár popsaného papíru, kterým se mohou řídit maximálně někteří z těch ostatních.
Jakousi hrozbou pro ty, kdo pravidla nehodlají dodržovat, je existence Rybářské stráže.
Tato organizace tvořená z valné většiny neprofesionálními dobrovolníky to ale vůbec nemá při ostraze revírů lehké. Stávající legislativa ani všeobecné povědomí rybářů jim jejich činnost rozhodně neulehčuje. Přesto se najdou lidé, kteří odvádějí obrovskou spoustu práce a snaží se, aby pravidla platná pro sportovní rybolov byla dodržována. Často za to sklízejí jen pramálo uznání. Pokud jsou navíc skutečně aktivní, zažijí během roku nejeden konflikt a získají i řadu nepřátel.
Skupinu chlapů, kterým nebylo jedno, co se u vody děje, jsem nedávno potkal u naší největší vodní plochy – údolní nádrže Lipno. Oficiálně si říkají RS Lipno sever. To, že je nebudu jmenovat, jsem jim nabídl už ve chvíli, kdy jsem je požádal o rozhovor. Jsem velmi rád, že s vyzpovídáním souhlasili a na moje otázky odpověděli. Kromě toho mi poskytli i autentické snímky ze svých zásahů.
Pro ty, kdo Lipno neznají, bych jen v krátkosti připomněl některá místní specifika. Lipno bylo v minulosti revírem s bohatou obsádkou dravců – zpočátku štiky, později hlavně candáta a okouna. Postupem času se legální i nelegální lov vystupňovaly do takové míry, že se obsádka dravců v podstatě zhroutila. Proto byla přijata některá opatření, z nichž ojedinělá je zejména úprava velikosti nástražní rybky. Ať je živá nebo mrtvá, musí být větší než 20 cm a lov na část rybky je zakázán. Toto pro řadu rybářů velmi nepopulární opatření má za cíl zejména chránit mladší ročníky dravců, v první řadě candáta.
Takovéto nastražení menší rybky nebo její části je celkem běžnou věcí, na Lipně je ale zakázáno
Zároveň jsou zcela hájeny některé části nádrže, obvykle zátoky a aby uvedená opatření nezůstala jen na papíře, zvýšila se i aktivita rybářské stráže. Většina jejich členů jsou rybáři, kteří mají svoje „Jihočeské moře“ rádi a těžce nesou jeho úpadek.
Já s nimi sympatizuji a své uznání za jejich práci jsem těm, s nimiž jsem se setkal, vyjádřil osobně. Vy to můžete, pokud tak uznáte za vhodné, učinit v diskuzi na konci článku.
Mezi rybáři se říká, že na Lipně se letos zpřísnila ostraha a roste počet zabavených povolenek. Někteří rybáři to považují za správný krok, jiní to komentují s nelibostí. Můžete nám říct, jak je to doopravdy?
Ano, zpřísnila se kontrola povolenek a zvýšil se tlak na dodržování pořádku a rybářských předpisů. Některým rybářům se to skutečně nezamlouvá. Hlavně se ale jedná o rybáře, kteří rybářský řád nedodržují už z principu, o takové, pro něž Lipno představuje jen zdroj masa anebo se jedná o pytláky bez povolenky. Na druhou stranu jsou rybáři, kterým není jedno, co se kolem vody děje a větší četnost kontrol vítají. V současné době se počet rybářů vnímajících kontroly pozitivně podle našeho názoru zvyšuje.
Candátí maso je lahůdka a také dobrý prodejní artikl
Je tedy pravda, že v letošním roce stoupl počet kontrol a Rybářská stráž je v postihování přestupků důraznější?
Ano, je to tak. V roce 2011 je RS důraznější, přísnější a důkladnější při kontrolách . Kdo chce chytat, musí dodržovat předpisy, podobně jako je tomu na silnici. V předchozích letech docházelo pouze k ústním domluvám a jen pár hodně závažných přestupků bylo řešeno odebráním povolenky. Rybáři si tohoto přístupu RS absolutně nevážili a neustále tohoto stavu zneužívali.
Pouhé napomínání nedokázalo řadu rybářů donutit, aby upustili od používání nástražních rybek menších než 20 cm
Co konkrétně vás vedlo k tomu, abyste přitvrdili?
Nepoctivost a totální nerespektování pravidel rybolovu ze strany některých rybářů, kteří jak sami tvrdí, mají všude známé a jsou přesvědčeni o své nedotknutelnosti. Chovají se, jakoby si ze své pozice mohli dovolit absolutně vše. No a samozřejmě nám vadil trvalý nárůst počtu přestupků.
Ohniště v kořenech živého stromu vypovídá velmi výmluvně o osobnosti jeho tvůrce
Mohli byste uvést nějaká čísla pro srovnání s minulými lety – např. počet kontrol a hodin strávených v terénu nebo množství odebraných povolenek?
Od 20.4. 2011 do 30.10. 2011 platí pro naši sedmičlennou skupinu RS Lipno Sever tato čísla: celkový počet kontrol 98 a každý člen strávil v terénu v průměru 325 hodin.
Během této doby bylo zadrženo 117 povolenek, uděleno 98 písemných a ústních napomenutí a zjištěno 17 případů pytláctví (tj. lovu bez povolenky).
Proti roku 2010 je to nárůst o 100%, ale je to dáno hlavně tím, že i samotný počet kontrol se zvýšil o 100%.
Jednou z relativně nových věcí, na které je třeba dohlédnout, je i povinnost pouštět kapry nad 70 cm - zdaleka ne všichni to dělají
Za jaké přestupky obvykle odebíráte povolenky?
Za přestupky závažné anebo opakované. Většinou jsou to lov na více prutů než povolují předpisy, lov na rybičky menší než 20 cm, lov dravců v době hájení, ponechání si více než dvou kusů ušlechtilých ryb, vláčení za pomoci elektromotoru a nešetrné zacházení s rybou.
Nešetrné zacházení s rybou řadu rybářů vůbec netrápí, tenhle německý rybář si klidně přišlápl uloveného okouna ještě během kontroly
Za nešetrné zacházení s úlovkem by se dal považovat i stav ryb uložených v tomto vezírku
Můžete popsat některé konkrétní případy z poslední doby?
Případů je hodně a nelze všechny vzpomenout. Ale třeba poslední případ - rybář měl nahozeny 4 pruty na sumce a divil se, že není na Lipně povoleno lovit 24 hodin denně a na 4 pruty. Další rybář měl v půl druhé ráno 8 kaprů ve vezírku, ani jeden nebyl zapsaný a dotyčný podle vlastního vyjádření lovil cca 12 h.
Úlovek rybáře z Českých Budějovic - počítat do dvou evidentně zapomněl
V jižních Čechách má kapr míru 40 cm
Jak řešíte mírnější přestupky?
Mírnější přestupky se řeší domluvou (upozorněním) nebo napomenutím a zápisem do úlovkového lístku. Většinou se jedná o nezapsanou docházku, neukončenou docházku z předchozího dne, nezapsané kusy ryb, špatné datum docházky, nevylepenou podobenku v členském průkazu, psaní docházky obyčejnou (tj. snadno smazatelnou a přepisovatelnou) tužkou apod.
Je takováhle černá filetárna přestupek závažný nebo mírnější?
S jakým typem lidí máte největší potíže? Proslýchá se, že zejména Rusové žijící v Německu si u našich vod dělají, co chtějí?
Problémoví jsou všichni rybáři, kteří nečtou rybářský řád a zakoupením povolenky pro ně všechny povinnosti končí. O německých Rusech, kteří navštěvují Lipno v současné době, se dá říci, že se je pomalu daří převychovávat, protože jsou to vesměs jedny a ty samé party a postupně si na pravidelné kontroly zvykají.
Samozřejmě narážíme i na arogantní, drzé, opilé a násilnické bandy, kdy někdy hrozí i to, že půjde o zdraví. Zatím k tomu ale nedošlo a snad v budoucnu ani nedojde. Ony dokonce i ty ruské party mezi sebou komunikují a většina nestojí o problémy.
Smutné je, že čeští rybáři na Rusy nadávají, ale mnohdy dělají přestupky stejné, ne-li horší.
Problém u cizinců je, že nečtou Rybářský řád a mají pocit, že si mohou tady u nás dovolit daleko více než u nich doma. U Čechů je problém ten, že RŘ sice znají, ale nedodržují.
Noční kontrola v tábořišti ruské party lovící bez dokladů
Co stěžuje práci RS s těmito bandami, je nefunkční systém vydávání hostovacích povolenek. Běžné je, že RS sebere v pátek večer hostovací povolenku německému Rusovi a on si v sobotu koupí jinou v jiné výdejně a pokračuje v nekalostech dál. Z pohledu rybářů je to sice finanční přínos pro svaz, ale pokud RS takovéhoto rybáře nechytne znovu, tak může způsobit daleko vyšší škodu než je cena hostovací povolenky.
Systém evidence hostovacích povolenek, který by zabránil novému vydání povolenky osobě, která se dopustila přestupku, by se měl ze strany svazu co nejdříve vyřešit. Jediný způsob, jak zastavit takovéhoto rybáře, aby alespoň nějakou dobu nepokračoval v nekalostech, je zadržení náčiní, které je pak předáno na městský úřad.
Některé ruské party používají i tenatní sítě
Setkali jste se už s agresivitou kontrolovaných, byli jste napadeni nebo vám někdo vyhrožoval, případně něco poškodil?
Ano, s větším počtem přísnějších kontrol roste i riziko, že narazíte na agresory. Většinou jsou v opilém stavu a tím jejich agresivita roste. Rybářská stráž jsou v jejich očích parta potížistů, která je jen buzeruje a požaduje po nich nesmyslné dodržování předpisů. Mnozí leckdy ani nemají ponětí, že jsou na rybách, válejí se různě po zemi, kolem nich se nachází nehorázný bordel. Nahozené pruty jsou absolutně bez dozoru a většinou nastražené na rybičku, přičemž pravidlo o minimální délce 20 cm se dodržuje jen zřídka.
K verbálnímu napadení dochází velmi často. K fyzickému napadení letošní rok došlo pouze jednou a též došlo k poškození vozidla RS. Dotyčný si to určitě neuvědomil, ale tímto poškozením umožnil jedné partičce Rusů dělat další škody na Lipně, protože nemobilní RS nemohla v tomto případě zasáhnout.
Ruská rybí zpracovna - štika je pěkná, ale v době, kdy kvetou pampelišky, je hájená
Jak nesete skutečnost, že mnozí rybáři, jimž byla zabavena povolenka, ji mají během několika dní zpátky?
Pro RS je to znehodnocování její práce a dokud se nezlepší legislativa zákona a ČRS nenastaví pořádný sazebník trestů pro rybáře - hříšníky, bude to nekonečný boj. Kdysi dávno takový sazebník trestů existoval a rybáři dobře věděli, co je čeká, když nebudou dodržovat pravidla. Bylo by třeba tento sazebník obnovit a zpřísnit tresty za lov na rybičku v době hájení dravců, za lov na více prutů a ponechání si více kusů ryb než ukládá Rybářský řád.
Úlovek květnového pytláka
Zlepšilo se poslední dobou nějak vybavení RS na Lipně?
To ano. Zakoupením motorového člunu a dalšího vybavení pro skupiny RS. Uniformy, baterky, holínky a spousta jiných věcí pro usnadnění jejich práce.
Nedovolený lov z obytné jachty
Jak vám ve vaší činnosti pomáhá svaz, případně další orgány a instituce?
Svaz nám pomáhá právě zakoupením těchto materiálních prostředků, ale spolupráce by mohla být o trochu lepší, hlavně při řešení přestupků. Spolupráce s policií je oproti jiným letům podstatně lepší, což hlavně oceňujeme zejména při zásazích proti opilým bandám německých Rusů. Je nutné nastavit jasná a přísná pravidla pro Lipno (a nejen pro něj), ale při jejich nastavování by měla být přizvána RS, která má zkušenosti z praxe a bude pak dodržování těchto pravidel kontrolovat a vymáhat. Není ideální, aby takovéto předpisy vytvářel člověk od stolu, který nemá absolutně přehled o realitě u vody.
Vezírek jedné ruské party
Jaké legislativní změny by vám ulehčily práci a daly jí větší smysl?
Rozhodně lepší informovanost veřejnosti o změnách a výjimkách v rybářském řádu – právě tady na Lipně je jich dost. Zavedení sazebníku trestů za jednotlivé přestupky, který bude platit pro všechny organizace a ty se jím budou řídit. Ocenili bychom i větší flexibilitu a ochotu některých úředníků na úřadech zabývajících se přestupky. Vadí nám, když někteří z nich pohlížejí na RS jako na lidi, kteří jim přidělávají práci.
Tuhle štičku měli v lodi němečtí rybáři
Jak se zdá, nemáte to lehké. Proč tuhle práci vlastně děláte nebo co vás na ní baví?
Lehké to skutečně není, je to náročné na čas, ale i fyzickou kondici, protože kolikrát se za kontrolu ujde pěšky i 15 km. Tuhle práci dělají lidi, jimž není osud jezera lhostejný, nechtějí dopustit aby se Lipno úplně vydrancovalo a aby si u jezera každý rybář dělal co chtěl. Takovýto výjimečný rybářský revír si zaslouží pořádnou ochranu a pokud tomu nepomůžeme, tak se budeme za pár let koukat na prázdné mrtvé jezero. Ono už do toho moc nechybělo.
Právě tohle se snažíme rybářům vysvětlit a to hlavně těm rybářům, kteří považují Lipno jen za zdroj masa.
Ten, kdo bere rybařinu jako zábavu a koníček a není mu jedno, jestli se za pár let půjde k vodě jen koupat a rybařinu bude znát jen z vyprávění, tak pochopí, že se musí různí nepoctivci, kteří svým nesolidním chováním vrhají špatné světlo na všechny ostatní rybáře, oddělovat a musí jasně pocítit, že svévolné protiprávní jednání jim nebude trpěno.
Takovýchto "zakládek" posbírá RS na Lipně ročně desítky
Jak vidíte budoucnost rybařiny na ÚN Lipno?
Pokud by se měla zrušit opatření, jež jsou v současné době nastavena, tak by to byl poslední hřebíček do rakve. Naopak, alespoň na čas by měla na Lipně platit ještě přísnější pravidla, např. na 3 roky úplně zakázat lov candátů, omezit množství ponechaných kusů kapra na 50 ks za rok, zvýšit míru štiky alespoň na 60 cm, zrušit hájené trdliště bolena a povolit jeho neomezený odlov bez míry. Dál by bylo prospěšné zvětšit prostor hájeného rybího pásma v Kyselovské zátoce.
Lipno v současnosti potřebuje pomoc a tím, že se bude stále drancovat, se mu nepomůže. Tohle si musí rybářská veřejnost uvědomit.
Nastražený prut ukrytý ve křoví...
... a na něm candát s háčkem hluboko v jícnu.
Rád bych poděkoval členům RS Lipno sever za jejich čas a ochotu.
Na naší největší přehradě právě probíhá pokus změnit zaběhané pořádky a vytvořit z téměř vybitého jezera vodu se stabilní obsádkou dravců ve velikostech, kteří si mnozí z nás ještě pamatují. Kromě nalezení optimálních opatření majících nastolit obrat k lepšímu a jejich uvedení do praxe je ale samozřejmě nutná i důsledná kontrola jejich dodržování. Zdá se, že na Lipně se i v tomto ohledu mění situace k lepšímu.
Členů RS Lipno sever se ptal M. Horáček - Osprey
Foto: dokumentační snímky ze skutečných kontrol na ÚN Lipno
Chci sdílet tento článek na Facebooku
Jak se Vám článek líbil?
Diskuze k článku
I vy můžete přidat svůj názor!
- Neděle 1. dubna ve 14:41@ Velkyjura
-
Ano, také souhlasím s tvrdšími postihy, které jsou v rozporu se stanovenými podmínkami. Dokonce bych se přimlouval za odebírání rybářského náčiní při závažných přestupcích. Akorát nerozumím proč je zakázaný rybolov z rekreačních pravidel? Když plachetnice stojí v oblasti, kde se může chytat z lodě, tak v čem je rozdíl? Toto omezení mi přijde, jako nelogické a zbytečné. Mohl by mi někdo vysvětlit proč tomu tak je? Sám jsem sportovní rybář věnující se pouze přívlač a vášnivý jachtař.
- Pondělí 2. ledna ve 21:57@ Ferdy
-
chytám ryby teprve 7 let.Určitě si musíme vážit práce RS, o tom žádná.Je ale zajímavé, že se nikdo nezamýšlí nad tím,proč najednou ryby z Lipna zmizely-vždyť to byl vždy bájný revír o neskutečných rybách – a najednou tam nic není, jen pár bolenů a asi 20 nasazených kaprů o délce 35 cm…Jak je to možné…"kde se asi u soudruhů z NDR stala chyba?"Když jsem začal chytat, tak jsem si koupil za dlouhé peníze chatu ve Frymburku,20 m u vody a těšil se…v roce 2010 i v roce 2011 jsem měl v průměru za každý rok 25 docházek na Lipně ( jinak mám ročně cca 150 docházek k vodě )a chycené 3 ryby- nepřipadá mi to vůbec jako sportovní rybaření,resp.jako rybaření vůbec.Ještě ,když jsem začínal, nebyl problém ryby nachytat .Je pravda, že kapra pod 50 cm a štiku pod 65 cm pouštím, není to ryba, ale stejně,co se stalo,kde se stala chyba?Vždyť činovníci ze svazu už tento trend snižování úlovků museli dávno pozorovat(proč děláme sumáře?) a teď to budeme svádět na Němce a Rusi?Nevím,nemyslím si, nebyl třeba větší průšvih s nasazením bolena a sumce na Lipno? vždyť je to rok od roku horší a nikdo z toho nevidí cestu.Ve vodě vidím jen boleny a nevidím žádný,nebo jen málo, rybí potěr, kterého vždy ve Frymburku bylo hodně.Jo,rybáři ve Frymburku chytají kapry-má to 40 až 44 cm, otřepané ploutve(asi čerstvě nasazené),dávaj do vody tisíce kg krmení – kde to jsme, co se stalo? Rybička 20 cm – tak ji zakažte, budeme jen vláčet a většina candátů se zachrání .-Docela uvažuji ,že chatu ve Frymburku prodám a za ty peníze budu jezdit za rybou do světa.Přeji všem rybářům hodně zážitků,Ferdy
- Sobota 24. prosince 2011 v 16:43® dany2
-
Tvrdě bych je trestal…každej co tam dělá tenhle bordel v sobě nosí pozustatky komunismu..všechno je všech..njlépe moje..ryba je ničí atd…Takovej člověk musí mít strach jít k vodě…pokud tam hodlá dělat to co je na těch fotkách…
- Čtvrtek 8. prosince 2011 ve 22:00® frkcb
-
prokyi> mně se dnes stalo to samé:-) Takže už vím – než začnu jakkoli vstupovat, nutno se prv přihlásit
- Čtvrtek 8. prosince 2011 v 11:06® jiris83
-
Opravdu si cením práce RS kterou odvádí. A nemají to opravdu jednoduché. V takové situaci jaká je popisována na Lipně jsem zažil i na Nechranicích chytání na více prutů, ponechávání ryb v době hájení a počtu nemluvě. A nezapomenutelnou větu- Proč bych si nevzal třeba i 20candátů za den když jdou když pak zas třeba měsíc nepůjdou!!
- Středa 7. prosince 2011 v 18:11® chmelař
-
Na Lipno jezdím pravidelně už víc než 15 let. Letos i loni mě tam RS kontrolovala několikrát. Chovali se vždy slušně. Je potřeba zdůraznit že celé dlouhé roky před tím jsem nikoho z RS nikdy ani nezahlíd. Viděl jsem ale spousty masařů. Vyslechl jsem historky které se okolo Lipna povídají o domech postavených za rybí maso. Dnes už ale za včerejškem můžeme akorát zavřít dveře. Za ty roky byl naprosto jasný brutální úbytek ryb v revíru. V posledních letech se snad začíná situace zlepšovat. Snad, je to přání nás všech co tam jezdíme. Možná jsem ale měl jen štěstí na období kdy ryba šla. To ukáže čas. K činnosti RS na Lipně v letošním roce, tak jak jsem ji zažil můžu říci jen toto. Dělají to ve svém volnu, často za mizernýho počasí a v podtatě zadarmo. To není normální stav. Za práci kterou odvádějí by měli dostat zaplaceno. Tím se dostávám k základnímu rozhodnutí před kterým perspektivně jako rybáři stojíme? Co je pro nás povolenka? Je to možnost jít na ryby a užít si čas u vody. Rybaření není jen sportovní ale předvším hospodářká činnost. Je normální ryby pouštět. Nebo je povolenka jen lístek na maso. Pokud půjde vývoj tímto směrem tak nezbude nic jiného než to „maso“ řádně ocenit a to včetně nadstandartní odměny pro RS.
- Středa 7. prosince 2011 v 8:39® vynys
-
ano,souhlasím s kontrolami,ale ???? mě osobně rs vzala papíry za pouhých 10 min přes čas tak co k tomu dodat?je tam taky dost těch kteří si léčí mindráky,dále jak je Svaz rozdělen do x organizací,které si preferují své rybníky a na ostatní vody nejsou peníze ?dál místním masařům se to promíjí,jsou přece místní!! Znám pár domorodců,kteří jsou vyloženě masaři,byť jsou v důchodu,ale co na plat peníze nejsou,tak to doženem masařením,hospody to rády koupí že.Bohužel všude je ten metr jinak dlouhej ať je to na Lipně,nebo v Týně n/vlt.Měl by se svaz zamyslet především sám u sebe,povolit třeba jen 20 ryb na sezonu a pak novou povolenku,ale ty peníze co se vyberou opravdu dát vodě.Tady nejde jen o Lpno,ale kdo trochu jezdí po revírech tak je to rok od roku horší a horší,přichází doba kdy se jezdí do přírody a když se poštěstí tak se chytne ryba.
- Úterý 6. prosince 2011 v 18:19® firee
-
Lipnos>kolego já mám svých místeček více a to i cizině tudíž mohu i srovnávat . Tady se hovoří o stráži na Lipně a pokud jste to zažil jinde že se stráž chovala jako hovada což tak píšete , tak pak tuhle Lipenskou stráž do toho Vašeho pytle nehažte , tihle Lipenští ví velice dobře jak se mají chovat vůči rybářům/zkušenosti a čas je to naučil/ . Arogancí a hulvátským chováním nikdy člověk nepochodí akorát vyvolá stejnou reakci a tohle si Lipenští hajní dobře uvědomujou , jsou přísní a důslední a měří všem stejně i domácím a že maj okolo sebe zlou krev je bezpochyby. Jelikož je znám velice dobře tak zas já si stojím za svým slovem .. Jak to funguje na jiných revírech je otázka druhá , já zatím měl štestí na cizích revírech na slušnou stráž at u nás tak v cizině a myslím že oči mám otevřené dost.
- Úterý 6. prosince 2011 v 17:43@ Lipnos
-
firee> Napsal jsem pouze to, co jsem osobně viděl a nechápu, proč toto zpochybňujete. Jste snad členem rybářské stráže? Mimo to, nepsal jsem, že jsem toto vše zažil na Lipně! Já jsem přece nepsal, že se tak chovají všichni! No a že bych zažil, aby si někdo dovolil poslat RS někam, tak to jsem skutečně nezažil a nevěřím tomu. Stejně tak nevěřím tomu, že se u vás RS chová naprosto vzorně a jsou v ní samí andílci. S RS jsem zatím neměl žádný problém a nemám tedy důvod na ně nasazovat. Ve svém článku si stojím za každým svým slovem a nikomu své názory nevnucuji a nikomu jeho názory nevyvracím. Reagoval jsem pouze na člány diskutujících a to jen proto, že podle obsahů těchto článků to vypadá tak, že u vody sedí sami nej,nej! Nepochybuji o tom, že by se našlo mnoho rybářů, kteří dodržují RŘ do puntíku. Stejně tak nepochybuji o tom, že si spousta rybářů tu a tam maličko nezahřeší. Tím samozdřejmě nemám na mysli chytání na více prutů a už vůbec ne bez povolenky. Pokud chce být člověk objektivní, musí vidět věci jak jsou a nepřipouštět jen tu „svoji“ pravdu. Nevím, kolik projedede za rok revírů, ale řekl bych, že máte svoje místečko na Lipně, soudě tak podle Vaší reakce. Až projedete více cizích revírů v ČR, nepochybuji o tom že narazíte na RS, která vám otevře oči.
- Úterý 6. prosince 2011 v 17:20@ děd
-
Plně souhlasím,sám chytám na této vodě,a Lipno si zasluhuje dostat od vody ty,kteří si o sobě myslí ,že jsou rybáři a nemůže se jim nic stát.Současné tresty jsou pro všechny svazové vody nedostačující,hodně lidí s tím počítá,že si koupí novou povolenku ,nebo zaplatí malý postih. Sám pouštím hodně a pěkných ryb zpátky,pro jiné jsem frajer a blb,ale Lipno si to plně zaslouží, se k němu chovat uctivě a slušně.Mějte na mysli,že je to SPORTOVNI RYBOLOV a ne MASAŘINA. Ti chlapi, co jsou členy RS uznávám, perfektně plní náplnˇjejich činnosti,hlavně se projevuje to,co Lipno potřebuje,nesedí v kanceláři za stolem v teple a za velké peníze z našich povolenek nevymýšlí nejapné věci.Měli by mít od Jč.vedení RS dalece větší podporu atd.Myslím si,že se na toto téma dá psát mnohem více,ale podstata věci je jen v chápání lidí a jejich chování. Děd
- Úterý 6. prosince 2011 v 16:18@ midloch
-
Dobytkové.Všechny bych pozavíral.
- Úterý 6. prosince 2011 ve 13:44@ pavel.007
-
Na lipně jsem byl v září a o zákazu na rybičky menší než 20 cm samozřejmě vím , ale udivilo mě , že domácí u kterého jsme bydlely nám na férovku řekl , že na rybičky můžeme chytat v úterý , neboť rybářská stráž jde na celou noc na sumce , takže si nemusíme dělat starost , že by někdo přišel , že jde taky .Rybářská stráž asi smí chytat celou noc v září ? Hodně místních si z toho moc nedělá a jelikož chytaj z loďky , tudíž vidí , když k nim někdo jede a rybičku strhnou nebo jsou to jejich kamarádi tak to vůbec neřeší a svádějí že tam nejsou ryby na ostatní rybáře.Takže když oni mohou , tak si každý druhý řekne proč já ne .
- Úterý 6. prosince 2011 ve 13:36® brach
-
Nejenom Lipno – podobně se chovají naši i cizí rybáři a pytláci na Rozkoši. Snad jen jediná výhoda – zakaz používání loděk. Rozkoš byla ještě tak před deseti lety mojí srdeční záležitostí – za rok jsem ji na motorce navštívil i 52×. Nyní bych to měl daleko jednodušší – s autem, ale nic mě tam neláká.
- Úterý 6. prosince 2011 ve 12:58@ Václav
-
Je to celosvazový problém. Na Lipně jsem byl letos na zahájení lovu dravců. Jelikož chytám z větší poloviny na přívlač tak mi míra nástražní rybky nevadí a i z jiného pohledu ji chápu.Na všech vodách lovných ryb valem ubývá a rybářů přibývá daleko víc. Za celou svoji rybářskou existenci jsem se u vody setkal s RS pouze dvakrát. Lovím od r. 1964 od r66 do91 závodně s docela dobrými výsledky.U vody s prutem v ruce jsem strávil značný kus svého života. Tím chci říci, že dvě kontroly za 45 let rybolovu je děsně málo. Jezdím po celé republice a to co vidím a někdy i vzhledem ke své postavě řeším mi bere dech.Poslední dobou takovýchto epizod nějak víc přibývá. Aby přibylo slušnosti aspoň na těch rybách přeje všem kolegům Václav.
- Úterý 6. prosince 2011 v 11:36® osprey
-
prokyi> Nevím, asi se databázi něco nezdá – možná je to tím, že pokud není člověk přihlášen jako registrovaný člen, systém ho nenechá hlasovat, protože pak by mohl opravdu hlasovat kolikrát chce. Pak je logické to podivné objevení hlášky o tom, že už jsi hlasoval.
Asi by se měla objevovat hláška, že bez nalogování není hlasování možné. Schválně to, kolego, zkus – naloguj se a hlasuj znovu.
- Úterý 6. prosince 2011 v 11:30® David Havlíček
-
prokyi> zkus se tedy prosím přihlásit, díky.
- Úterý 6. prosince 2011 v 10:19@ prokyi
-
Právě jsem chtěl okomentovat článek (velmi kladně), žel mi bylo sděleno že hlas nebyl započítán – že už jsem patrně hlasoval. To se určitě nestalo, četl jsem článek poprvé. Nechci v žádném případě vyvolávat nějaké nevhodné diskuse, jen se chci zeptat čím to může být. Podotýkám že jsem nebyl přihlášen jako uživatel, což snad není problém. Díky za info Proky
- Úterý 6. prosince 2011 v 8:41® Klon
-
Musím říct že tento článek je po dlouhe době k věci.Ačkoliv nejsou hezké postřehy a zkušenosti RS,tak mě ho bavilo číst a na některé fotky jsem koukal jak tatar.
Bohužel taková problematika začíná být všude.Hlavně se ulehčilo pytlákům když se to dalo jako přestupek.U nás na severu je právě problém tento.Mnoho rybářu bez povolenky.Za pokutu 500Kč u přestupkové komise to prostě stojí.
Lipenským hodně fandím ale bude to chtít ještě mnoho práce…
- Úterý 6. prosince 2011 v 8:28® lapac
-
Tento článek vystihuje přesný stav nejen na Lipně, ale na většině revírech. Na Jesenici u Chebu je obdobný problém, hlavně s „ruskoněmci“. Nejenže chytají bez povolenek, do sítí,po půlnoci,vezmou vše co uloví, ale nemají zábrany Vás vyhodit z místa lovu pod podhružkou střelné zbraně se slovy – " zděz chytaju ja". I toto je bohužel realita.
- Úterý 6. prosince 2011 v 8:01® berlingo
-
Článek vystihuje problém né jen na Lipně. Jen na Lipně se tomu začaly z mého pohledu opravdu aktivně věnovat. Nechci tvrdit že na jiných revírech tomu tak není, ale všeobecně bych asi přitvrdil. Třeba loni jsem chytil tři dny před zahájením dravcové sezony sumce 115 cm (šel na žížalu). Ani ve snu by mě nenapadlo si ho vzít, je to snad jasně daný v RŘ. Já osobně vydím problém v trestech za porušování RŘ. Osobně bych rád viděl za pytláctví i kryminál a za přestupky, jako nedodržení délky nástražní rybyčky či chytání nedovoleným způsobem pořádné pokuty. Né ve stovkách, ale v tisících né li v desetiticících. RS u vody vidím vždy rád, protože se nemám čeho obávat. Stačí jen si tu brožuru, co každý dostaneme k povolence prolistovat ;-)
- Pondělí 5. prosince 2011 ve 23:37® woith
-
,,Koukám, jak celá země vstává a připadám si jak ztracený syn,, … . No, rozhodně si nepřipadám jako ztracený, ale jako blbeček! Blbeček, kterej dodržuje zákony a pravidla, protože si naivně myslí, že to tak dělá většina. Asi zůstanu věčně naivním dítětem, ale nikdy by mě ani nenapadlo chytat na 3 pruty, chytat ryby v době hájení, vzít si podměrečnou nebo hájenou rybu a nedodržovat specifika místních organizací. Ale aby to bylo fér a abych ze sebe nedělal vzorňáka, tak musím přiznat, že vědomě porušuju rybářský řád každý rok, když vezmu syna s sebou na ryby a půjčím mu udici, aby si zkusil jaké to je tahat rybu. Dokonce jsem ho s sebou vzal jednou na přívlač, to když jsem zjistil, že se na Radbuze usadilo hejno malejch okounků. Zavolal jsem exmanželce a vysvětlil jí, že si ho vyzvednu za půl hodiny a že musí se mnou jet. Když jsem pak viděl tu dětskou radost v jeho očích, když táhnul toho svýho ,,,obrovskýho,, okouna (12cm), tak jsem byl nejšťastnější táta na světě… Článek jsem přečetl celý a diskuzi taky. Mám pocit, že se vdiskuzi někdo zmiňoval o tom, že není dobrý nápad stanovit délku nástražní rybky na 20cm a že si přece nebude číst popis a pravidla, která platí na daném revíru. Ať si o mě dotyčný myslí co chce, ale tohle já osobně považuju za dost zásadní nedostatek! Já už asi pravděpodobně rybářský řád neporuším, páč si syn začal všímat slečen a ryby jsou pro něj nuda:D. Já jsem se naučil, že ještě předtím, než někam vyrazím, tak si důkladně přečtu všechny odchylky od většinových pravidel, abych pak nevypadal jak dement před rybářskou stráží a abych dodržel to, co se dodržovat má! Naopak výjimky a úpravy vítám. Líbí se mi, že existují revíry, kde je hájený okoun a že má stanovenou nejmenší lovnou míru. Pozitivní je i to, že hospodář může hájit revír až 14 dní v době vysazování ryb. Obě výše uvedené výjimky zcela kvituji, protože obě mají svá opodstatnění a plní účel, ke kterému byly stvořeny. Největší peklo pro vláčkaře nastává na podzim, když vyrazí ,,konečně,, na ryby a když přijede k řece, tak mu spadne čelist… Břeh je posetý rybáři tak hustě, že ani při troše dobré vůle nedokáže nahodit svou nástrahu přes pavučinu vlasců, kterou tam vytvořili převážně staříci, kteří si přišli pro toho ,,svého,, kapra, který ještě před půl hodinou plaval v přepravním autě, než byl vpuštěn spolu s ostatními odsouzenci na smrt do vody… Bylo to porvé, co jsem od vody znechuceně odjel aniž bych nahodil. Od té doby si zjišťuji, kdy a kde se bude nasazovat, abych se tomu místu vyhnul… pokud zrovna mám čas jít na ryby. A vzhledem k tomu, že už bude konec roku a mám popsáno 20 řádků v docházkách, tak asi letos nebu útočit na rekord v počtu vycházek k vodě :D, ale možná vyhraju masaře roku : 2ks kapr (dal jsem oba kamarádce, která je vážně nemocná a miluje ryby), 1ks candát (též kamarádka milující ryby). Pozitivní je, že holky nemaj rády pivo a to mám rád zase já:D.
S rybářskou stráží nemám dobrou zkušennost, tedy s jejím provozováním. Jel jsem s kamarádem, který je členem rybářské stráže na ryby – samozřejmě na přívlač a jako bonus jsme lovili z lodi. Když jsem viděl kolik ,,rybářů,, chytá na 3 a více prutů a kolik dalších není ani u prutů přítomno i když jsme na místě vydrželi 10 min, tak pořád nikde nikdo… Je to dost smutný… Ale největší pecka byla nakonec. Jeden ,,borec,, měl nastražený prut na živou rybičku. Jenže rybář nikde, ale protože místo bylo pěkné na přívlač, tak jsme vláčeli asi 20 min. Celou dobu, co jsme tam byli, tak prut dost výrazně ,,cvičil,,. Kamarádovi to nedalo a přijel ke břehu a volal na rybáře, kterému měl patřit ten prut, ale nikdo se neozval. Tak vytáhhl prut z vody a na něm byla pověšená malá štička, která měla nástrahu snad už vytrávenou. Tak vzal prut, přestřihnul vlasec a v tom se vynořil ten ,,rybář,, a začal mu sprostě nadávat a vyhrožovat…no bylo to žůžo. Rybář přišel o papíry, zaplatil nějakou pokutu …a když jsme příště jeli zase vláčet, tak mi ten ,, rybář,, propích gumu u auta… Bylo to dost peklo, páč jsme šli brzo ráno a já pak měl jet rovnou do práce… Takže nekompromisně a tvrdě trestat i za cenu, že budete muset použít rezervu :D - Pondělí 5. prosince 2011 ve 22:54® xifa
-
Co si mám počít.Odcházím z rybolovu a najdu pytlačku na které dožívá kapr. Už manipulace s touto záležitostí ze mne dělá pytláka.Jak bych to vysvětlil RS???
- Pondělí 5. prosince 2011 ve 20:49® firee
-
Lipnos> Vážený kolego ,jestli jste četl článek pozorně tak se tam píše že se dřívějších letech domlouvalo a rybáři si toho nevážili ,proto se přistoupilo k přísnějšímu přistupu a řešení přestupků. Mluvíme tady o RS Lipno sever ,tak že by oni někoho napadali nejsprostším způsobem si nejsem jistej , že dědouškovi jenž si plete datumy nebo nezapíše docházku si taky nejsem jistej , vypadá to že jste byl u samých negativ , a byl jste také u toho když rybáři je posílají do prdele ač přijdou a slušně požádájí o předložení dokladů. Jelikož ty hajný znám tak nemám pocit že jsou hovada , jsou přísní ale slušní a povolenky zadržujou za hrubý přestupky ,maličkosti řeší domluvou nebo písemným napomenutím. To co se tady píše v článku je holá a čistá pravda.
- Pondělí 5. prosince 2011 v 19:51® vondras
-
na muj vkus je v tom clanku moc chvaly na rs ano je potrebna ale zaroven je fakt ze nekteri jeji clenove se chovaji neurvale,povysene,sproste,a co se tyka lipna sam jsem byl nekolikrat svedkem kdy k mistnim nebo cizincum pristupovali s rozdilnym pristupem nez k jinym rybarum zvlaste pak k prazskym ty skoro vzdy opravdu pekne masiruji kolikrat i za veci ktere nemaji s rybarinou nic spolecneho je spravne ze rs funguje ale k dobre povesti by si mela udelat poradek i ve vlastnich radach a nekdy lidsky pristup k drobnym prestupkum resit rozumem a nedelat se sebe nadlidi
- Pondělí 5. prosince 2011 v 19:31® Krumo
-
Konecne RS,ktera se neboji zasahnout proti ruskojazycnim pytlakum.Berte si priklad RS,ja jsem vzdy ochotne pomoci tem,co se postavi na stranu prava.Ne jak je to zvykem do tel. po nahlaseni poslat cloveka nekam.Hodne stesti panove,trochu vas lituji,ale drzim vam pesti.
- Pondělí 5. prosince 2011 v 19:30@ Lipnos
-
Dobrý den, přečetl jsem si článek o rybaření na Lipně a stejně tak i komentáře k němu. Dovoluji si tedy napsat, jak to vidím já. Na Lipně jsem chytal několikrát, ale nechytil jsem nic. Kamarád, který přehradu projížděl echolotem mi řekl, že s rybama je to zde víc než bídné a totéž mě potvrdilo mnoho rybářů, Lipenských mazáků. Bez znalosti vody a bez lodě je to zde velmi špatné. Jestli je vše pravda, co se v článku píše, tak to je síla! Problémy jsou jistě i v jiných lokalitách, ale i když mám celorepublikovou povolenku,s něčím takovým jsem se nesetkal. Co se týká RS, tak k tomu bych chtěl říct, že jsou členové, kteří si zaslouží vysoké uznání, ale jsou i tací a je jich víc než dost, kteří se chovají s odpuštěním jako hovada, a kteří si myslí, že jim funkce a odznak dávají právo k aroganci,sprostotě a bezohlednosti. Pak se nemůže nikdo divit, že někteří absolventi razií těchto tupých omezenců již z principu nic nepoví a klidně přihlíží k nepravostem ostatních rybářů. Byl jsem opakovaně svědkem toho, že člen RS tím nejsprostějším způsobem napadl rybáře, který neseděl u prutů a stál asi 15 kroků od nich, napadl rybáře, který si musel, jak jsem viděl, co nejrychleji odskočit a nestačil z tohoto důvodu stáhnou pruty, viděl jsem, jak RS dělala problémy starému člověku, který při zapomětlivosti, průvodmím to znakem stáří, označil v docházce špatně datum a mohl bych zde uvést další spostu stupidností, které je mnohdy RS schopna vyprodukovat. Z mého pohledu by se mělo přistupovat přísně k závažným a zásadním porušením RŘ a ostatní věci řešit domluvou, na kterou slušný rybář bude určitě slyšet. Sebrat rybářskou povolenku ba mělo být již to nejkrajněší řešení. Jinak souhlasím s některými pisateli, že na většině revírů jde hlavně o kšeft a že chov a produkce ryb je tím posledním, o co tady jde. Je pravda, že ryb ubývá, ale je rovnž pravda, že to není pouze nadměrným chytáním a nekvalitními vodami. Hlavní příčinu vidím ve špatném hospodaření s vodami na jednotlivých povodích a nádržích, dále pak mnohdy v nedobré činností hospodářů některých svazů. Jsem již důchodce a rybařím dlouhou dobu. Ať se dnes na rybaření dívám s jakékoliv strany, není to dobré a není to vinou pouze skupiny neukázněných rybářů. Málem bych zapomněl na ty návnady na dravce. Myslím si, že 20 cm na candáta je míra trochu přitažená za vlasy a nesmět chytat na filet, tak to nebudu vůbec komentovat. Vždyť i filet, třeba s cejna, by mohl mít předepsanou míru. 20 cm ryby, nebo 20 cm filet, jaký je v tom rozdíl? Přeji všem dobrou sezónu v roce 2012
- Pondělí 5. prosince 2011 v 16:04® bonny
-
ahoj,chtěl bych říct že rybářský řád se nepořuše bohužel jen na lipně :-( jsem ze severu a chytám jen na menších svazových vodách z nedostatku času.a bohužel často vídám jak si rybáři odnášejí od vody nacpaný tašky rybama apak ještě nadávaj že ve vodě už nic není že za to může RS.ale bohužel masařů je stále dost a ryb čím dál míň :-(…když se člověk ozve tak je to stejně marný..
- Neděle 4. prosince 2011 v 16:57® František Helm
-
Článek přesně popisuje rybářskou atmosféru kolem Lipna. Je to hnus… masaři, pytláci, Rusáci, Ukrajinci. Není na této vodě o co stát, nic tam sportovního rybáře nemůže lákat. Mám chatu cca 40 metrů od Lipna. Před pár lety jsem tam měl přes rok klidně i přes 60 docházek, letos jich mam 5 a to jsem se ještě vždycky vrátil pěkne naštvanej, když jsem viděl místní „pytlácké a nerybářské“ praktiky (mimo jiné se mi pochlubil chlápek, co chytá ligu v muškaření, že měl v březnu nachytáno už přes 60 candátů). A mohl bych pokračovat… Ale kdo v poslední době Lipno navštívil, mohl zajisté také vyprávět…
- Sobota 3. prosince 2011 ve 22:14® PetrS
-
šílený,hnusný,smutný........
- Sobota 3. prosince 2011 v 17:25® osprey
-
steny> Fór je v tom, že na rybičku 20 cm moc podměrečných candátů nechytíš, zato na rybku pod 10 cm se lupou ti malí ostošest a kapou jak mouchy. Pořádný candát ani štika, natož pak sumec s 20 cm problémy nemají.
Tohle je velice rozumné opatření – neomezuje tě v žádném způsobu lovu, ale znesnadňuje ti lov podměrečných ryb, když holt ten krok neuděláš sám.
Zatím se zdá, že situace kolem dravců se na Lipně pomalu zlepšuje a to znamená, že přijatá opatření plní svůj účel.











































